| Interjk : Prost: A leggyorsabban, a legkisebb kockzattal |
Prost: A leggyorsabban, a legkisebb kockzattal
2008.10.01. 19:36
A Professzor beszlget a versenyfilozfirl, amely a vilg egyik legsikeresebb Grand Prix piltjv tette.
Autosport, 1993. november 18.
Alain Prost nem tnik mindig gyztesnek, de vezetsi stlusa megtveszt, elszntsga vilgosan ltszik s sok versenyt inkbb intelligens stratgival nyerte mintsem dominns sebessggel. Voltak gyorsabb versenyzk, mint Prost, voltak vakmerbbek, de nem volt egyetlen sikeresebb sem, mint a francia. Az 1993-as szezon vgn Prost visszavonult s emlkezetes eredmnyeket hagyott htra. Utols szezonjban nyert ht Grand Prix-t, szerzett tizenhrom pole pozcit, futott hat leggyorsabb krt s negyedik alkalommal koronztk vilgbajnokk tizenhrom v Grand Prix versenyzs alatt. Az Autosport hrszerkesztje, James Allen s n krtnk egy rvid beszlgetst Alaintl az autversenyzsben eltlttt letrl. "Elg lesz 15 perc?" - rdekldtt. Vgl tbb mint egy ra mlva ment el...
Jenks: Alain, elszr Zandvoortban tallkoztam veled sok vvel ezeltt, miutn megnyerted a Volant Elf djat. Francois Guiter, az ELF Competition fnke hozott el tged a Holland Nagydjra, hogy megnzd a Forma-1-et. Akkor nem beszltl angolul s gy mutattak be neknk, mint "Franciaorszg jvbeni vilgbajnokt". Mindannyian rnztnk erre a flnk, gndr haj ifjra s azt gondoltuk "Ki a fene ez?" A Forma-1 korltolt vilgn bell kevesen tudtunk brmit is a francia kezdk versenyrl. Mindannyian kezet rztunk veled s aztn megettk az ingyen Elf ebdnket! De nagyon tiszteltk Guiter urat, akit kedvesen csak gy becztnk, hogy "a nagy ember". gyhogy rnztnk erre az Alain Prost figurra s azt gondoltuk "Guiter r biztos tudja mit csinl". Emlkszel r, hogy te mit gondoltl akkor?
Alain Prost: Igen, emlkszem. Csaldott voltam.
Jenks: Nagyon btortalan s nagyon flnk voltl ennek a Forma-1-es rltekhznak a kells kzepn.
AP: Tudod, mindig nagyon flnk vagy, ha kvlll vagy. Ha bell vagy, akkor rsze vagy ennek az egsznek. Pdul amikor nem voltam rsze, az igazn arra a zandvoorti idre emlkeztetett engem 15 vvel ezeltt. Kivve, hogy akkoriban az, hogy a Grand Prix versenyzs rsze legyek inkbb csak egy lom volt.
Jenks: Nem beszltl angolul, amikor elszr tallkoztunk. Mikor tanultad meg?
AP: Els vemben, amikor a McLarennl voltam. Elszr Paddy McNally a Marlbortl az sszes csnya szt megtantotta nekem. Elg nehz volt akkoriban a McLarennl, mert volt egy csom kiwi (j-zlandi - a ford.) meg ausztrl nlunk, gyhogy mindig nagyon nehznek tartottam, hogy megrtsem ket.
Jenks: Nyilvn nagyon korn szrevetted, hogy szksged lesz arra, hogy beszld a csapat nyelvt.
AP: Persze. Mindig jobb ha beszled a csapat nyelvt. Nemcsak amiatt, mert gy mindenkivel kzvetlen kapcsolatot tudsz kialaktani - nha ez segt abban is, hogy egy kicsit jobban megrtsd az emberek mentalitst a csapatban.
Jenks: Ez egy olyan problma, amely a 40 v alatt, amita autsporttal foglalkozom, mindig megvolt: nevezetesen az, hogy a brit piltk nem beszlnek ms nyelveket. Azok a brit emberek, akik azt mondjk, hogy "tanuljk meg k a kirlyn nyelvt, ez csak jt tesz nekik", kiksztenek. Hogyan lehetnek emberek ennyire arrognsak s korltoltak? n meglehetsen fiatal koromban kifejlesztettem magamban egy eurpai szemlletmdot. Bszke vagyok Nagy-Britannira, de az arrogancia s a korltoltsg nem rsze a sztramnak.
AP: Nemcsak a piltk vannak gy. Szerintem az angolok ilyenek ltalnossgban. Semelyik angol, akit n ismerek nem akar erfesztseket tenni arra, hogy ms nyelvet is beszljen. Taln tl flnkek is. Emlkszem, hogy amikor az els idszakomat tltttem Olaszorszgban, mindent rosszul mondtam, de nem rdekelt, mert legalbb megprbltam. Szerintem taln az angolok nem akarnak megprblkozni valamivel s hlynek ltszani, mert k egy kicsit zrkzottak.
Jenks: Sokszor mondtad, hogy jobban szeretsz angol csapatoknl versenyezni.
AP: Igen, taln k tapasztaltabbak. Azt mondanm, hogy a Forma-1 Angliban kezddtt s itt ntt fel. Technikailag jobban szervezettek s szerintem sokkal egszsgesebb a verseny szintje a csapatok kztt.
James: Mirt nincs ez gy ms orszgokban is, Jenks?
Jenks: Ez az 1960-as vek elejig nylik vissza. Az rkorszaki anyagok s technolgia s a hasznlatukra val kpessg a Forma-1-es autk tervezsnek s konstrukcijnak j kzpontjv tettk Anglit. gyhogy vajon meglep-e, hogy ma az olyan csapatok vezetnek technikai szempontbl, mint a McLaren, a Williams, a Benetton s a Lotus?
AP: Kt francia csapat van, de azok sosem tudnak egyszerre versenykpesek lenni. Olaszorszgban csak a Ferrari van s nhny kis csapat. Szerintem az angoloknak a megfelel mentalitsuk is megvan. A szervezet nagyon szigor.
Jenks: A 80-as vek kzepn, a mclarenes vek alatt dolgoztl a Porschval. Milyennek talltad a nmet mdszereket?
AP: Szerintem megfelel a mentalitsuk. Egy nmet csapat elg j lehetne. De taln egy kicsit tlzottan meg vannak gyzdve arrl, hogy k a legjobbak. Nem tl j ez az attitd a Forma-1-ben. Ez htrny lehet.
Jenks: Taln az angol csapatok egyszeren jobbak egy j kompromisszum megtallsban.
AP: Pontosan. Ez lehet a Ferrari-problmnak is az egyik oka. Nem lehet mindig a tid a legjobb csapat. Ez mindig egy kompromisszum. Nhny olasz zseni, de meg kell tallnod az egyenslyt.
Jenks: Miutn mr vezettl francia, angol s olasz csapatoknl, bizonyra llandan tudatostottk benned a csapat nemzetisgt.
AP: igen, nagyon klnbzek minden vonatkozsban. Ezrt rtek veled egyet abban, hogy minden a kompromisszumrl szl. Nha az tel sokkal jobb volt a Ferrarinl... Nem, ez igazn fontos. Emlkszem amikor John Barnard a Ferrarihoz ment megtiltotta a szerelknek, hogy bort igyanak ebdidben. Szerintem ez helyes volt. Nagyon nehz azt mondani, hogy "a Ferrarinak ezt vagy azt kellett volna tennie", mert mindig kompromisszumrl van sz. Jl akarod magad rezni, de jl is akarsz dolgozni. Nha elg boldog voltam a Ferrarinl, mert jl reztk magunkat, de aztn nem tudtk abbahagyni a mkzst s visszatrni az igazi munkhoz. Taln tlzsnak hangozhat, de mindennek megvan a maga ideje s itt ismt a brit csapatok talljk meg a legjobb kompromisszumot. Taln nha egy kicsit tl szigorak, de ha nyerni akarsz, akkor ez sokkal jobb.
Jenks: s ez az egsz lnyege: a gyzelem.
AP: Igen, s aztn majd vicceldhetsz a verseny utn... Tudod, megnztem a sport trtnett s nem rtettem, hogy mirt volt olyan sok j dl-amerikai versenyz - klnsen brazil.
Jenks: Nem volt ez mindig gy. Gyakorlatilag amg Fangio fel nem bukkant 1948-ban kevesen tudtuk, hogy egyltaln hol van Dl-Amerika, azt meg plne nem, hogy tudnak valamit az autversenyzsrl. A dl-amerikai orszgok kzl Brazlia egyrtelmen kiemelked nemzet volt. Szval vajon meglepetsnek tekinthetjk-e, hogy olyan vilgbajnokokat adtak, mint Fittipaldi, Piquet s Senna?
James: Franciaorszgot tartottk az autversenyzs kitalljnak a mlt szzad vgn s minden bizonnyal k voltak a Grand Prix kitalli is. Mgis nagyon kevs nagy piltjuk volt. Van erre valamilyen magyarzatod? Van ennek valami kze a francia mentalitshoz?
AP: A francik egy kicsit olyanok, mint az olaszok. Egy fick taln nagyon kemnyen dolgozik, hogy Forma-1-es pilta legyen, de ha eljut oda, akkor azzal mr boldog. Ez elg neki. Jl rzi magt. Lttam egy csom fiatal piltt, akiknek nyomorsgos letk volt csak hogy eljussanak a Forma-1-be, de amikor eljutnak oda, akkor nem fradoznak tovbb. A fegyelem is tl sok szmukra.
Jenks: Ez egy termszetes francia jellemvons. Nem akarnak sokat dolgozni, mert akkor nem tudjk lvezni az letet. De te vagy a kivtel.
AP: Igen, n vagyok. Taln nem vagyok francia, taln a semmibl szrmazom. Volt pr problmm, mert a francik nem szeretik a sikeres embereket, nem szeretik a legjobbat. Szeretnek felpteni egy srcot s amikor a cscson van, akkor szeretik lerntani. Ez majdnem mindenhol gy van, kivve Amerikt. Szeretem az amerikaiak mentalitst. Ez olyan, mint amikor a pnzrl beszlsz. n nem vagyok irigy. Lthatsz tehetsgtelen embereket s tanulatlan embereket igazn sikeresnek lenni. Ha ltok egy fickt, aki kitallt valamit s ezzel millikat keresett, akkor csodlom t. De ha egy fick nyert a lottn s kap 10 milli dollrt s aztn nem adzik utna, akkor azt utlom. Nincs problmm az olyan emberekkel, akik kemnyen megdolgoznak a sikerrt. De szerintem az emberek nagyon irigyek a sikerre. n nagyon kemnyen dolgozom s k nem mltnyoljk ezt.
Jenks: Beszljnk most Prostrl, az autversenyzrl, nem pedig Prostrl az emberrl. Lttam a legtbb versenyedet. A mltban sokszor taln tdik vagy hatodik voltl a rajtnl, mgis mr azokban a nyit krkben lttam, hogy nyerni fogsz. Nem tudom igazn, hogy mirt, de azt mondtam magamban: "Meg fogja nyerni ezt a versenyt". n gy ltom ezt: megnztem, hogy ki volt az tdik helyen s te kzel voltl mgtte s azt gondoltam: "Tudja hogyan kell elmenni emellett az ember mellett" s gy tovbb az els helyig. Te mit lttl?
AP: Teljesen igazad van. Pontosan ugyanezek az rzseim. Nemcsak a verseny kzben analizlok. Mindig ugyanolyan mdon dolgozom, elkezdve a htvge elejtl, gy mr a verseny elejn tudom abbl, amit analizltam az edzsek alatt, hogy meg fogom-e nyerni a versenyt vagy sem.
Jenks: Mindenbl tudsz olvasni, ami eltted van?
AP: Igen, olvasni tudom. Pontosan.
Jenks: s mindebben elmlyltl a htvge alatt. Ezt tudatosan teszed vagy tudat alatt?
AP: Ez egy termszetes sztn. gy dolgoztam versenyzi plyafutsom legelejtl fogva. A Forma-Renault-ban mindenkinek ugyanolyan gumija, ugyanolyan kasztnija s ugyanolyan motorja volt. Azt gondoltam: "Hol fogod megnyerni a dolgot?". Nem hiheted azt, hogy meg fogod nyerni az sszes versenyt azzal, hogy gyorsabb leszel, mert ez nem lehetsges. gyhogy ms utat kell tallnod. n az els vemtl kezdve nagyon gyakran teszteltem, ha a kltsgvets engedte s mindig mindent megvltoztattam az autn - rudakat, rgkat, mindent; csak azrt, hogy megrtsem mi trtnik az autban. Nagyon kemnyen dolgoztam s nagyon sokat jtszadoztam a sllyal. Taln 10-15 kilogrammal knnyebb ksztettk el az autt, mint a hatr, mert gy a maradk slyt ballasztknt hasznlhattam s oda tehettem, ahov akartam. Ez nagyon rdekelt. Nagyon fontos az nbizalom ppgy mint megszerezni a megfelel tapasztalatot. Mindig rezni akartam, hogy elg tudsom s tapasztalatom van az autrl ahhoz, hogy megvltoztassam a belltst a rajtrcson s mgis megnyerjem a versenyt. Ez egy fontos rsze a sikeremnek. Msik nagy tnyezje a sikeremnek, hogy utltam nem befejezni a versenyt. Inkbb befejeztem volna a hatodik helyen, minthogy vezessek s aztn tkzzek vagy kiessek. Mindig be akartam fejezni, hogy megszerezzem a tapasztalatot.
James: Jenks, ez gy hangzik, mint Fangio nhny gondolata az nletrajzban.
Jenks: Igen. Tulajdonkppen dolgoztam az angol fordtsn annak a knyvnek. is nagyon hatrozott s logikus volt a filozfijban. Hozzd hasonlan Alain, Fangio azt az elvet kvette, hogy minden ron be kell fejezni a versenyt. Azonban nha tlhajtotta az autt a versenyzs irnti szenvedlybl addan. Emlkszem az 1954-es Spanyol Nagydjra Barcelonban, amikor a Mercedese elkezdett olajat folyatni. Teljesen bebortotta a dolog. Bizonyra keresztlgette magt a poljn, de folytatta s nyert. Alain, mindig ragaszkodtl ehhez a minden-ron-befejezni nzethez?
AP: Igen. Nha azt hiszem jobb eredmnyeket rhettem volna el, ha ms a mentalitsom; ha kemnyen nyomtam volna s tmadtam volna. De akkor arra is nagy eslyem lett volna, hogy hibzom. Mindig azt gondoltam, hogy jobb a biztonsg s harmadikknt vagy negyedikknt befejezni a versenyt, mint sokat kockztatva nyerni vagy msodiknak lenni. Mindig ilyen volt a mentalitsom, mert utltam brmit sszetrni az autn.
Jenks: Egyttrzel a mechanikai dolgokkal?
AP: Tlsgosan is! Az egyik legnagyobb problmm ebben a szezonban a kuplung volt a versenyek rajtjnl. Utlom kockztatni az autt. Nem szeretek rmenni a rzkvekre, mert nem akarok kemnyen bnni az autval.
Jenks: Emiatt aztn a versenyt nzve az ember azt lthatja, hogy finom vagy. Nem tmad olyan rzsem, hogy ersen tartod a kormnyt; sokkal inkbb ilyen... (Jenks megfog egy kpzeletbeli kormnykereket az ujjaival).
AP: Rknyszertettem magam, hogy finom legyek. Mindig aggdom a gumik s ilyesmi miatt, gyhogy tulajdonkppen ez 80 szzalkban termszetesen jn s 20 szzalkban rknyszertettem magam, hogy gy vezessek. Mert gy tudod a legjobb eredmnyeket elrni - nem egyetlen versenyre nzve, hanem a szezonra nzve. Egyetlen pilta - Niki Lauda 1984-es eredmnynek kivtelvel - sem szerzett tbb pontot ugyanabban az autban, mint n.
Jenks: Teht te mindig egy egsz szezonra tekintettl elre s nem egyetlen versenyre? Mert nhny ember csak az eltte ll versenyre nz.
AP: Persze. De tudod, amiatt nem voltam nha nagyon boldog a dobogn, mert mr a kvetkez versenyre gondoltam. Rnztem Michael Schumacherre a dobogn mellettem s nagyon boldog volt s megrtem mit rzett. De gyakran az agyam mr a kvetkez versenyen jrt.
Jenks: Volt valaha olyan versenyed, amelyet tkletes versenynek tekintenl?
AP: A legjobb 1987-ben volt Brazliban a McLaren-Porschval. Krlbell a hetedik helyrl indultam s krlbell kt msodperccel voltam elmaradva Mansell Williams-Hondjtl. A pnteki nap kezdettl fogva egytt dolgoztam John Barnarddal s anlkl, hogy az idmr edzssel foglalkoztunk volna a legjobb versenybelltson dolgoztunk, amelyet csak tallhattunk. Mindenki nagy leszortert hasznlt, mert problma volt a gumielhasznldssal. Mi az ellenkez irnyba mentnk s nagyon kevs leszortert hasznltunk. gyhogy arra kellett magamat knyszerteni, hogy lassan menjek t a kanyarokon s azt terveztk, hogy csak egyszer llok ki. Mindenki ms legalbb ktszer llt ki, ha nem tbbszr. Emlkszem, hogy a verseny els rszben hatodik voltam s gyorsabban is tudtam volna menni, de lasstanom kellett. Ez volt az egyik legnehezebb dolog, amit valaha csinltam. Csak egyszer lltam ki s 30 msodperces elnnyel megnyertem a versenyt, mikzben az idmr edzsen kt msodperccel elmaradtam! Ha egy ilyen versenyt megnyersz, az nagyon-nagyon j rzs. Voltak idk, amikor tvig nyomtam, hogy a hatodik helyen fejezhessem be, de ezt kvlrl nem lthatod. 1980-ban hromszor vagy ngyszer vgeztem a hetedik helyen. gy nyomtam, mint az rlt, mgis mindenki a gyztes kr gylt s azt gondoltk, hogy n csak krbeautkztam. De ilyen az autsport. gyhogy ebben a sportban egyedl hossz tvon tudsz tlni. Megtlhetsz egy karriert vagy egy szezont, de egy versenyt nem.
Jenks: Teht mit mondanl, mi az oka annak, hogy 51 Grand Prix-t nyertl, ami rekord?
AP: Elszr is az, hogy versenykpes autim voltak. Taln mondhatod, hogy azrt voltak meg ezek az autim, mert j voltam s az emberek ismertek s tudtk, hogy a csapaton bell mindenkibl ki tudom hozni a legjobbat. Mindig motivlt voltam, hogy elvgezzem ezt a munkt. Sosem vagyok gdrben, mg ha egy csom mocskot is kapok kvlrl, a sajttl s gy tovbb. Nem tlzottan rdekel. Volt egy nagy problmm idn Brazlia s Donington Park utn. Letrhettem volna, de aztn jobb voltam Imolban s Barcelonban. Nem rzek egytt egy csom emberrel a Forma-1-ben.
Jenks: Hagyod, hogy minden leperegjen rlad...
AP: szintn szlva ezek a dolgok fjnak, de nem mlyen legbell. Abban is segtenek, hogy motivljam magam. Igazn lveztem, hogy elvgezhettem ezt a munkt. Azt ltom, hogy sok ember csak az imzsa miatt vgzi ezt a munkt, az egja miatt. Szerintem ez nagy elnyt jelentett szmomra.
Jenks: Vilgoss tetted, hogy nem szeretsz tl sok kockzatot vllalni. De mit rtesz pontosan kockzat alatt?
AP: A legjobb kockzat az, amelyet kontrolllni tudsz. Amit utlok s amit soha sem vllalnk az a kockzat, amelyet nem tudok kontrolllni. Szeretem a sportokat s ztem nhny veszlyeset, mint a srknyrepls. De sosem mennk bungee-jumpingozni. Mirt? Mert nem n kontrolllom. Ez az, amit utlok. Ez olyan, mint amikor az emberek arrl beszlnek, hogy milyen egy Forma-1-es autt vezetni az esben. Abszolt nincs problmm vele. Az emberek nem rtik, hogy taln a legnagyobb lvezet egy Forma-1-es autt vizes plyn vezetni. De olyan krlmnyek kztt, mint ami idn a hockenheimi warm-up-on volt, amikor nagy volt a vz s a ltsi viszonyok a nullval egyenlek, nos ez olyan, mint az orosz rulett. Nem volt a kezedben a kontroll, nem lttl semmit: taln volt eltted egy aut, taln nem. Egy alkalommal az elttem lv aut 400 mterre volt tlem s n nem lttam semmit. Az emberek azt fogjk suttogni, hogy "Prost nem btor". n btor vagyok. Elg btor vagyok ahhoz, hogy azt mondjam, hogy nem vllalom ezt a fajta kockzatot. Azok az emberek akik kritizlnak, nem azok akiknek majd polniuk kell a lbadat amikor a tolszkben lsz. Azok az emberek, akik sosem vezettek autt ilyen krlmnyek kztt, egyszeren nem tudhatjk.
Jenks: Amikor j krlmnyek kztt tesztelsz egy autt s kzel kerlsz a hatrhoz egy kanyarban, milyen informcit kapsz olyankor az auttl?
AP: Amikor tesztelek sosem megyek teljesen a hatrra. Ez azrt van, mert ha a hatron innen vagy csak akkor tudsz ugyanolyan sebessggel menni egsz nap s ez az egyetlen mdja, hogy abszolt biztos legyl benne mit tesztelsz.
Jenks: s mi a helyzet a szabadedzssel s az idmr edzssel? Ilyenkor felfedezed a hatrt?
AP: Az n idelom az, hogy olyan gyorsan menjek, amennyire csak lehet, anlkl, hogy kockztatnk...
Jenks: gy rted, hogy anlkl, hogy ismeretlen utakra lpnl?
AP: Igen. Anlkl, hogy elmennk addig, amirl azt gondolom, hogy a hatrom. Mindig azt mondom, hogy az az idlis, ha minimlis erfesztssel szerzem meg a pole-t s a lehet leglassabb sebessggel nyerem meg a versenyt.
Jenks: (Miutn Prost elment) Nagyon bartsgos s egyszer embernek tnik, aki nem hagyatkozik a szenvedlyre vagy az inspircira. Nem tetszeleg a showman szerepben vagy egyb ilyen marhasgban. A mentlis fegyelem olyan fokra kpes, amit a legtbb ember nem tud megrteni.
| |