| letrajzok : Emerson Fittipaldi, az els brazil |
Emerson Fittipaldi, az els brazil
Fillr 2008.10.01. 18:27
Fernando Alonso 2005-s vilgbajnoki cmig volt a legfiatalabb pilta, aki vilgbajnoki cmet tudott szerezni a Forma-1-ben.
Emerson Fittipaldi 1946. december 12-n szletett a brazliai Sao Paulban. desapja, Wilson egy autgumi-vllalkozsbl tartotta el csaldjt, de emellett ismert autsport-jsgr s rdis kommenttor volt hazjban. Emerson teht olyan krnyezetbe szletett bele, amelyben mindennapi tmnak szmtottak a kor auts s motoros hsei. Ez r is hatssal volt. Elszr motorokkal kezdett versenyezni, m hamarosan "tnyergelt" a gokartozsra. Btyjval, ifjabb Wilsonnal sajt gokartot ptettek s szinte mindent megnyertek a krnyken, amit csak meg lehetett nyerni.
Brazlia azonban tlsgosan messze volt az autversenyzs kzpontjtl, Eurptl. Amikor Emerson szndkai komolyabbra fordultak a versenyzssel kapcsolatban, elhatrozta: Angliba megy, hogy kzelebb legyen a "tzhz". Erre 1969-ben kerlt sor, amikor Fittipaldi 23 ves volt. Rgtn beiratkozott Jim Russell versenyz iskoljba, s igen tanulkonynak bizonyult: egy Forma-3-as Lotusszal megnyerte a Lombank Forma-3-as bajnoksgot.
Ennek jutalmaknt 1970-ben feljebb lphetett a Forma-2-be - tovbbra is a Lotus szneiben. Mjusban Colin Chapman, a Lotus istllfnke meghvta Fittipaldit egy Forma-1-es tesztre, ahol a brazil j benyomst tett a legends szakemberre. Chapman gy elhatrozta, hogy - az osztrk Jochen Rindt s az angol John Miles autja mellett - versenybe lltanak egy harmadik Lotust is a Forma-1-ben Fittipaldi szmra.
Emerson 1970. jlius 19-n debtlt az angliai Brands Hatch-ben, ahol a nyolcadik helyen vgzett. Csapattrsa, Rindt ekkoriban mg azzal ugratta, hogy a brazilok csak focizni tudnak, vezetni viszont nem. A kvetkez futamon, Hockenheimban az osztrk elhallgatott, miutn Emerson a negyedik helyen vgzett. Igaz, egy versennyel ksbb Ausztriban megint nem szerzett pontot, de mg csak tanulidejt tlttte.
Fittipaldinak sajnos elg korn szembe kellett nznie a sportg stt oldalval. Az 1970-es Olasz Nagydjon Rindt hallos balesetet szenvedett az egyik edzsen, amikor a nagyobb sebessg elrse rdekben leszedette a szrnyakat autjrl s gy hajszolta a gyors kridket. A Lotus a tragdira val tekintettel nem indult a msnapi versenyen s a soron kvetkez, Kanadai Nagydjon sem. Aztn amikor a csapat az Amerikai Nagydjon visszatrt, Fittipaldi - mindssze negyedik versenyn - learatta plyafutsa els Forma-1-es futamgyzelmt. Ez nemcsak neki magnak volt rendkvl fontos, hanem a csapatnak is - elssorban morlisan. No meg azrt is, mert Emerson ezzel a diadallal biztostotta halott csapattrsa szmra a vilgbajnoki cmet, aki gy a Forma-1 trtnetnek egyetlen posztomusz vilgbajnoka lett.
Fittipaldi Mexikban nem rt clba, de t versenyen szerzett 12 pontjval gy is a vilgbajnoksg tizedik helyn vgzett.
Emerson teht a lehet legjobbkor jtt a Lotus csapat szmra. Fiatal kora ellenre 1971-ben mr rett volt arra, hogy betlthesse az els szm pilta pozcijt, br az aut most nem volt olyan j, mint 1970-ben. Az els kt futamon - Dl-Afrikban s Spanyolorszgban - Fittipaldi nem is rt clba, majd Monacban tdik lett.
A verseny utn megint olyan rzse lehetett az embernek, hogy a Lotus istllt ldzi a balszerencse: Fittipaldi hazafel tartott autjval, amikor kzti balesetet szenvedett. letveszlybe nem kerlt, de srlsei elg komolyak voltak ahhoz, hogy ki kelljen hagynia a kvetkez versenyt, a Holland Nagydjat s aztn formn kvl versenyezze vgig az egsz vet. Franciaorszgban s Nagy-Britanniban harmadik lett visszatrse utn, Nmetorszgban nem fejezte be a versenyt, Ausztriban a msodik helyen vgzett. Olaszorszgban, Kanadban s az Egyeslt llamokban clba rt ugyan, de nem szerzett pontot. Ez sszesen 16 pontot jelentett szmra a vilgbajnoksgban s a hatodik helyet. Csapattrsa, a svd Reine Wisell 9 ponttal a tizenegyedik lett.
A felejthet 1971-es szezon utn egy ragyog v kvetkezett 1972-ben. Az els futamon, Argentnban Emerson mg kiesett, de aztn beindult a pontgyrts: Dl-Afrikban msodik Denis Hulme (McLaren-Gord) mgtt, Spanyolorszgban nyer, Monacban harmadik Jean-Pierre Beltoise (BRM) s Jacky Ickx (Ferrari) mgtt, Belgiumban nyer, Franciaorszgban msodik Jackie Stewart (Tyrrell-Ford) mgtt, Angliban ismt nyer, majd kiesik Nmetorszgban, aztn jabb diadalok kvetkeznek Ausztriban s Olaszorszgban. Az utols kt futamon - Kanada, USA - ugyan nem szerzett pontot, de ezzel egytt is flnyesen nyerte meg a vilgbajnoksgot a kor taln legnagyobb sztrja, Jackie Stewart eltt: Emersonnak 61 pontja s t futamgyzelme volt, mg a skt 45 pontot s ngy gyzelmet szerzett.
Fittipaldi vilgbajnoki cmvel tbb tekintetben is trtnelmet rt: elszr is lett Brazlia els Forma-1-es vilgbajnoka - egy olyan nemzet, amely ksbb igazi autsport-nagyhatalomm ntte ki magt. Msrszrl pedig lett a sportg trtnetnek legfiatalabb vilgbajnoka (ezt a rekordot 2005-ben megdnttte Fernando Alonso), ugyanis mindssze 25 ves s 9 hnapos volt, amikor 1972-ben Monzban leintette a kocks zszl!
desapja otthon lltlag knnyekben trt ki, mikzben maga kzvettette hogyan vlik fia vilgbajnokk. (Idsebb Wilson radsul arra is bszke lehetett, hogy kzben msik fia, ifjabb Wilson is bekerlt a kirlykategrba - igaz, sosem lett olyan sikeres, mint Emerson.)
1973-ban Fittipaldi remekl kezdte az vet s megnyerte az els versenyt Argentnban, aztn nagy rmt okozva honfitrsainak az els Brazil Nagydjat is a Forma-1 trtnetben, amelyet Interlagosban rendeztek. Azonban egyre nagyobb gondot okozott neki j csapattrsa, a svd Ronnie Peterson, aki bizony sokszor gyorsabbnak bizonyult nla az idmr edzseken. Dl-Afrikban mgsem neki, hanem Jacki Stewartnak (Tyrrell-Ford) s Peter Revsonnak (McLaren-Ford) kellett megadnia magt, akik mgtt a harmadik helyen vgzett. Spanyolorszgban ismt Emerson volt a diadal, majd Belgiumban harmadik lett Stewart s Francois Cevert (Tyrrell-Ford) mgtt. Aztn Monacban ismt Stewart nyert, Fittipaldinak a msodik hely jutott. Ezt kveten sorozatban ngy versenyen nem szerzett pontot: Franciaorszgban pldul elzs kzben szaladt bele Jody Scheckterbe (McLaren-Ford), ami mindkettejk versenynek vget vetett. A meggondolatlansg korbban nem volt jellemz Emersonra, gy egyre ersdtt a szbeszd, hogy Peterson jelenlte a csapatban zaklatja fel ennyire.
Nmetorszgban szerzett jra pontot - hatodik lett, majd Ausztriban megint pont nlkl zrta a versenyt. Olaszorszgban msodik lett Peterson mgtt s Kanadban is be kellett rnie az "ezsttel" Revson mgtt. Az utols futamon, Watkins Glenben mg szerzett egy pontot, m ez mr teljesen lnyegtelen volt a vilgbajnoksg szempontjbl. Stewart flnyesen - 71 ponttal - nyert, mg Fittipaldinak 55 ponttal a msodik hely jutott. Emerson vgl legyrte Petersont, aki 52 ponttal a harmadik lett, de valsznleg csak azrt, mert a svd tbbszr esett ki nla. Fittipaldi tovbbra is tartott a szlvszgyors Ronnie-tl, ezrt jobbnak ltta, ha 1974-re egy msik csapathoz szerzdik. A McLaren-Ford radsul pont ekkor ajnlott fel vi egymilli dollrt szolglatairt - ami rekordnak szmtott ebben az idben.
Fittipaldi minden tekintetben - nemcsak anyagilag - jl jrt a McLarennel, ugyanis mikzben a Lotus 1974-ben elkezdett hanyatlani, addig Teddy Mayer csapata a Marlboro dollrmilliinak ksznheten a cscsra emelkedett.
Az els versenyen az 1967-es vilgbajnok, Denis Hulme nyert, aki Fittipaldi csapattrsa lett ebben az vben. Emerson nem szerzett pontot. Hazai kznsg eltt, Brazliban viszont akrcsak az elz vben, most is nyert. Dl-Afrikban nem szerzett pontot, Spanyolorszgban harmadik lett Niki Lauda s Clay Regazzoni (mindkett Ferrari) mgtt, Belgiumban nyert, Monacban az tdik helyen vgzett. Svdorszgban negyedik lett, Hollandiban harmadik Lauda s Regazzoni mgtt. Franciaorszgban kiesett, Nagy-Britanniban a msodik helyen vgzett Jody Scheckter (Tyrrell-Ford) mgtt. Nmetorszgban s Ausztriban nem rt clba, de aztn msodik lett Olaszorszgban Ronnie Peterson mgtt s nyert Kanadban. Az utols, Watkins Glen-i futam eltt Fittipaldi s legkzelebbi rivlisa, Regazzoni 52-52-re llt a pontversenyben. Minden Amerikban dlt el teht! Vgl aztn a brazilnak egy negyedik hely is elg volt a gyzelemhez, mivel vetlytrsa nem szerzett pontot. Msodszor is vilgbajnok volt!
1975 jl indult Fittipaldi szmra: nyert Argentnban, msodik lett Brazliban honfitrsa, Carlos Pace (Brabham-Ford) mgtt. Nem szerzett pontot Dl-Afrikban, Spanyolorszgban pedig rajthoz sem llt. Az v htralv rszben aztn remnytelen kzdelmet folytatott a dominns Ferrari 312T-vel, ami Monactl ott dbrgtt Niki Lauda alatt.
Az osztrk sorozatban hrom versenyt megnyert - Monac, Belgium, Svdorszg -, s kzben Fittipaldi mindssze hat pontot tudott szerezni monaci msodik helyvel. Hollandiban nem fejezte be a versenyt, aztn Franciaorszgban negyedik lett. Silverstone-ban Laudnak gondjai voltak, gy Emerson nyerni tudott. Aztn Nmetorszgban s Ausztriban nem szerzett pontot, majd kt msodik hellyel zrta az vet Monzban s Watkins Glenben. Lauda flnyesen nyerte a bajnoksgot 64,5 pontjval, mg Emerson 45 ponttal msodik lett.
1976-ra lltlag jabb rekordsszeg gretvel megprblta megszerezni Fittipaldit a Ferrari, de a brazilnak ekkorra elege lett a Forma-1-es politikai jtszmkbl (amelyben a Ferrarinl nyilvnvalan bven lett volna rsze) s mr msfajta kihvst keresett. Btyjval, Wilsonnal megalaptottk sajt istlljukat, a Fittipaldi-csapatot, amelyet nhol Copersucar-istllknt emleget a szakirodalom - a f szponzor, egy brazil cukoripari kombint nevrl. A fivrek clja az volt, hogy Emerson barzil csapattal is vilgbajnoksgot tudjon nyerni, de ennek sosem kerltek mg csak a kzelbe sem.
A Ford-motorral szerelt autval 1976-ban Emerson mindssze hrom pontot gyjttt: egyet-egyet Long Beach-en, Monacban s Brands Hatch-ben, s ezzel tizenhatodik lett a vilgbajnoksgban. Ngy verseny erejig egy msodik autt is versenybe lltottak a nmetes nev, de szintn brazil Ingo Hoffman szmra, azonban ebbl hromszor nem is kvalifiklta magt...
1977 valamivel jobban ment, de ez mg mindig deskevs volt egy vilgbajnok szmra. Fittipaldi sszesen 11 pontot szerzett - Argentnban, Brazliban s Olaszorszgban negyedik lett, Spanyolorszgban tdik - s ezzel a vilgbajnoksg tizenkettedik helyn vgzett.
1978-ban szerzett egy remek msodik helyet hazai plyn, Brazliban, de egybknt hasonl szinten voltak, mint az elz szezonban. A pontszerzsek Brazlin kvl: hatodik hely Svdorszgban, negyedik Nmetorszgban s Ausztrinan, tdik Hollandiban s Watkins Glenben. 17 pontja a vilgbajnoksg kilencedik helyre volt j.
1979 egyenesen gyatrra sikerlt: argentnai hatodik helye Emerson egyetlen pontszerzse volt az v sorn. Az istll anyagi gondokkal kzdtt, mivel a f szponzor, a Copersucar csdbe ment. Vgl sikert jabb brazil szponzort tallni a Skol srgyrban, de a plyn ez sem tudott lendletet adni a csapatnak.
1980-ban egsz szezonra csatasorba lltottak egy msik autt is Emersonn kvl s a finn Keke Rosberget ltettk bele. Rosberg gyorsabbnak bizonyult Fittipaldinl s a vilgbajnoksgban is eltte vgzett: Keke hat pontot gyjttt, Emerson tt (harmadik lett Long Beach-en, hatodik Monacban). Fittipaldit nagyon elkedvetlentette a hossz vek ta tart sikertelensg s az, hogy csapattrsa fellkerekedett rajta csak az utols csepp volt a pohrban: 1980 vgn gy dnttt, hogy visszavonul a Forma-1-es versenyzstl. 1981-ben s 1982-ben mg mkdtt a Fittipaldi-csapat, de '81-ben nem szereztek pontot, '82-ben pedig a brazil Chico Serra 1 pontjval zrtk az vet, melynek vgn csdt jelentettek s megszntettk az istllt.
Fittipaldi a kudarcsorozat vgn teljesen eladsodva trt haza Brazliba, de aztn sszeszedte magt s kemny munkval kimszott a gdrbl. A versenyzs irnti szenvedly is j lngra lobbant benne, ezrt 1984-ben - 37 vesen - visszatrt a kormnykerk mge, de ezttal mr az amerikai IndyCar sorozatban.
Ott azonnal igazi kznsgkedvenc lett s nyert kt Indy 500-at, majd 1989-ben - 43 vesen - az IndyCar-sorozat bajnoki cmt. 50 ves korban, 1996-ban vonult vissza teljesen az autversenyzstl, miutn Michigan 500 versenyen nyaksrlseket szerzett egy balesetben. Ksbb ehhez egy kisebb replgp-baleset kvetkeztben ht srlsek is jrultak.
Jelenleg fiatal brazil tehetsgek kutatsval s menedzselsvel foglalkozik. Eddigi legsikeresebb felfedezettje sajt csaldjbl kerlt ki: btyja fia, Christian Fittipaldi, aki 40 Forma-1-es versenyen sszesen 12 pontot szerzett a '90-es vek elejn a Minardi- s a Footwork-csapat szneiben. Ksbb amerikai sorozatokban versenyzett, ahol a futamgyztes piltk kz tartozott.
A "nagy Emmt" - ahogy rajongi hvjk Emersont - rendkvl finom, tiszta s gazdasgos vezetsi stlus jellemezte. s az a szenvedly, amivel mind Eurpban, mind Amerikban szzezrek s millik szvt meghdtotta. Nem beszlve arrl, hogy utat mutatott s pldaknt szolglt szmos ksbbi nagy brazil versenyznek - kztk Nelson Piquet-nek s Ayrton Sennnak.
Statisztikai adatok
Szletett: 1946. december 12., Sao Paulo / Brazlia
Aktv F1-es idszak: 1970-1980
Csapatai: Lotus, McLaren, Fittipaldi
Vilgbajnoki cm: 1972 (Lotus-Ford), 1974 (McLaren-Ford)
Nagydjrajtok szma: 144
Futamgyzelmek szma: 14
Msodik helyek szma: 13
Harmadik helyek szma: 8
GP-pontok szma: 281
Pole Pozcik szma: 6
Leggyorsabb krk szma: 6
Dobogs helyek szma: 35
Gyzelem/Nagydjrajt: 9,72%
tlagos pontszm versenyenknt: 1,951
Dobogs helyek arnya: 24,31%
| |