Giuseppe Farina, a legels
Fillr 2008.10.04. 01:17
Nem volt kora legjobbja, de egy rtkes cmet mgis magnak tudhat "Nino" Farina: volt a Forma-1 trtnetnek leges vilgbajnoka!
Dr. Emilio Giuseppe Farint, vagy ahogy becztk, Nint nem tartottk akkora klasszisnak, mint kortrsai kzl Juan Manuel Fangit vagy Alberto Ascarit. Egy nagyon rtkes cmet azonban magnak tudhatott: volt a Forma-1 trtnetnek legels vilgbajnoka.
Farina 1906. oktber 30-n szletett az olaszorszgi Torinban. 1925-ben kezdett autversenyzssel foglalkozni, m eleinte nem a plyaautzst, hanem a hegyi versenyeket vlasztotta - ezek azobnan kevs sikert hoztak neki.
1933-ban dnttt a zrt plyk vilga mellett. 1935-ben mentora, a kor legnagyobb autversenyz-zsenijnek tartott Tazio Nuvolari tmogatsval bejut a Maserati gyri csapatba. 1936-ban az Alfa Romeo, majd a Ferrari szneiben versenyez s megnyeri a Mille Miglia nev hres versenyt.
1937-ben megnyeri az olasz bajnoki cmet, majd 1938-ban s 1939-ben ismtel egy gyri tmogats Alfa Romeval. 1940-ben megnyerte a Tripoli Grand Prix-t s msodik helyen vgzett a Mille Miglin. A II. Vilghbor kitrse miatt 1946-ig nem rendeztek autversenyeket Eurpban.
A felperzselt kontinens jjledse utn Farina 1946-ban megnyerte a Nemzetek Grand Prix-ja elnevezs versenyt Genfben, m a csapatvezetsggel tmadt nzeteltrsei miatt elhagyta az Alfa Romet. 1948-ban sajt felkszts Maseratikkal, majd gyri Ferrarikkal versenyzett.
Az 1950-ben indul Forma-1-es vilgbajnoksgnak "alapt tagja" - ismt az Alfa Romeo szneiben, akikkel idkzben rendezte viszonyt. Egyik csapattrsa nem kisebb egynisg, mint a ksbbi tszrs vilgbajnok, Juan Manuel Fangio, m els vkben mg Farina a jobb, 3 ponttal.
Mindketten hrom-hrom futamot nyernek a 7 versenybl ll sorozatban (Indianapolisba egyikk sem ment el), s a vilgbajnoki cm sorsa az utols futamon dl el: Fangio autja lerobban…
1951 mr Fangio diadalmenett hozza, Farina pedig a vilgbajnoksg 4. helyn vgez, mindssze egy - a Belga Nagydjon aratott - futamgyzelemmel.
1952-ben az akkori sikercsapathoz, a Ferrarihoz szerzdtt, pechjre azonban itt meg a korszak msik nagy zsenijvel, Alberto Ascarival hozta ssze a sors, aki mgtt msodik helyen vgzett futamgyzelem nlkl. Nyert azonban kt, a vilgbajnoksgba nem szmt versenyt (Monza Grand Prix, Goodwood Woodcote Kupa).
1953-ban ismt meg kellett hajolnia Ascari s Fangio eltt, akik jfent megelztk a vilgbajnoksgban. Farina gyzelmet aratott a Nmet Nagydjon s a harmadik helyen vgzett sszetettben. Gyzni tudott hat - a F1-es vilgbajnoksgba nem beleszmt - futamon.
1954-ben Ascari a Lancihoz szerzdtt, gy Farina lett a Ferrari els szm piltja, m megpecstelte szezonjt, amikor a Mille Maglin balesetet szenvedett s eltrte a jobb karjt. Spa-Francorchamps-ban bekttt karral versenyzett, ennek ellenre komoly ellenfele volt Fanginak a gyzelemrt folytatott harcban, amg le nem robbant az autja. Monzban elindult egy sportaut futamon, ahol azonban Ferrarija lngba borult, s slyos gsi srlseket szenvedett a lbn. A F1-es vilgbajnoksgban mindssze 6 pontot szerzett s a nyolcadik helyen vgzett.
1955-ben egy a Belga Nagydjon szerzett harmadik hely volt legjobbja s tdik helyen vgzett sszestsben. Egsz vben knoztk 1954-ben szerzett gsi srlsei, gy v vgn bejelentette visszavonulst.
1956-ban s 1957-ben mg megprblt elindulni a hres amerikai Indy 500-as versenyen, m 1956-ban nem tudta kvalifiklni magt, 1957-ben pedig visszavonta nevezst, miutn tesztpiltja lett vesztette egy balesetben.
Farina 1966. jnius 30-n hunyt el egy kzlekedsi balesetben - tban a Francia Nagydjra.
Statisztikai adatok
Szletett: 1906. oktber 30., Torin / Olaszorszg
Meghalt: 1966. jnius 30., Franciaorszg
Aktv F1-es vei: 1950-1955
Csapatai: Alfa Romeo, Ferrari
Vilgbajnoki cm: 1950 (Alfa Romeo)
Nagydjrajtok szma: 33
Futamgyzelmek szma: 5
Msodik helyek szma: 9
Harmadik helyek szma: 6
GP-pontok szma: 127,33
Pole Pozcik szma: 5
Leggyorsabb krk szma: 5
Dobogs helyek szma: 20
Gyzelem/Nagydjrajt: 15,15%
tlagos pontszm versenyenknt: 3,86
Dobogs helyek arnya: 60,6%
|