|
Niki Lauda, a Szmtgp
Fillr 2008.10.26. 20:16
A hromszoros vilgbajnok olyan pilta volt, aki hozzllsval j korszakot nyitott a Forma-1 trtnetben.
Andreas Nikolaus Lauda 1949. februr 29-n szletett egy befolysos s jmd bcsi csaldban. Ez a httr ksbb nha elnyt, nha htrnyt jelentett szmra autversenyzi karrierje ptgetse sorn - utbbit azrt, mert a csald azt szerette volna, ha folytatva a hagyomnyokat zletember lesz. Az elny ezzel szemben abbl szrmazott, hogy a csaldi kapcsolatokat felhasznlva ksbb knnyebben tudott pnzhez jutni. Apja anyagilag ugyanis nem tmogatta a versenyzst - st, egy alkalommal kitagadssal is megfenyegette, amennyiben nem hagy fel hobbijval.
Ez azonban nem tntortotta el Nikit. Laudnak nem voltak gyermekkori autversenyz-pldakpei. t inkbb egy msik oldalrl fogta meg ez a sport: a technika oldalrl. Fiatal kortl fogva lenygztk az autmobilok, egszen kzeli ismerettsgbe pedig tizenkt ves korban kerlt velk, amikor szlei ismersei autval rkeztek hozzjuk s megengedtk a kis Nikinek, hogy parkolja le a jrmvet. Tindzser korban kapott egy 1948-as Volkswagen Beetle-t, amelyet aztn rendszeresen s kimletlenl nyzott egy rokon birtokn.
17 esztendsen, 1966-ban ltott elszr Forma-1-es versenyt lben a nmetorszgi Nrburgringen. Ez az lmny vgleg megpecstelte sorst. 1968-ban benevezett els versenyre, egy hegyiversenyre, ahol msodik helyen vgzett egy Mini Cooper S autval. Apja tiltakozsa ellenre ezt kveten tovbbi hegyiversenyeken, majd Forma-V versenyeken vett rszt az Austro-Kaimann csapat szneiben. Ezen kvl traaut futamokon is indult, aztn a Forma-3-ba kerlt Francis McNamara csapatba. 1969-ben elindult az sterreichringi 1000 km-es versenyen is egy 910 Porschval.
1971-ben gy dnttt, hogy - fedezetknt sajt letbiztostst felajnlva - 20 ezer fontos bankklcsnt vesz fel s bevsrolja magt a Forma-2-be. Itt a March piltja s a svd Ronnie Peterson csapattrsa lett. Petersonnak ekkor mr elg j neve volt ahhoz, hogy fizetst kapjon, Laudnak azonban egyelre mg hoznia kellett a pnzt - s kzben sokat nlklzni. A fma szerint mg az eskvjre is gy kellett tisztessges ruht klcsnkrnie. A Forma-2-es szezon sorn Peterson megverte s csak a tizedik helyen vgzett. Ennek ellenre March-Ford benevezte egy Forma-1-es futamra is : az 1971-es Osztrk Nagydjra, ahol mszaki hiba miatt 20 kr utn killni knyszerlt (akkoriban volt tjrs a Forma-2 s a Forma-1 kztt a csapatok szmra is).
1972-ben jabb bankklcsnt vett fel - ezttal 100 ezer fontot! - hogy jabb Forma-2-es vadot csinlhasson vgig. Ha az anyagi megtrls egyelre mg ktsges is volt, de a sikerek szempontjbl megrte: Lauda megnyerte a Forma-2-es brit bajnoksgot s msodik lett az Eurpa-bajnoksgban. A March-Ford pedig a teljes 1972-es Forma-1-es szezonra is benevezte! Igaz, pontot nem szerzett a kirlykategriban - ellenttben csapattrsval, Petersonnal, aki 12 pontot gyjttt.
1973-ban rvette a BRM csapatvezetjt, Louis Stanley-t, hogy adjon el neki egy helyet csapatnl. Stanley 80 ezer fontrt (ami persze jabb klcsn terht rtta Laudra) r is llt a dologra, m Niki szmra egyre nagyobb gondot jelentett, hogy lassan esedkess vlt a korbban felvett klcsnk trlesztse. Mesbe ill fordulattal azonban a csapat ekkor elkezdett fizetst adni neki szolglatairt, gy megolddtak ezek a problmk. Az 1973-as vben a BRM volnjnl egybknt els pontjait is megszerezte, amikor Zolderben tdikknt rt clba - m ez egyben a szezon cscspontja is volt szmra. Kt pontja a vilgbajnoksg tizenhatodik helyt jelentette szmra - holtversenyben Wilson Fittipaldival (Brabham-Ford) - mikzben csapattrsa, Jean-Pierre Beltoise kilenc pontot gyjttt.
Lauda teht nem tnt a kor leggretesebb ifj versenyzjnek - gyakorlatilag a kor szakri sem tartottk annak. Voltak azonban lesebb szem megfigyelk is. Niki szerencsjre kzjk tartozott a Ferrari j menedzsere, Luca di Montezemolo is, aki megltta benne a csiszolatlan gymntot. A Ferrari 1964-ben nyert utoljra vilgbajnoki cmet s az 1970-es vek elejn elkezddtt egy cltudatos ptkezs, hogy visszajussanak a cscsra. Ennek els lpse volt, hogy Enzo Ferrari leszerzdtette a jogi egyetemrl ppcsak kikerl Montezemolt, aki aztn valban remek szervezkszsgrl tett tanbizonysgot. No s kivl tehetsgkutatnak bizonyult, amint az ksbb bebizonyosodott...
1974 els versenyn, Argentnban Niki rgtn msodik lett Dennis Hulme (McLaren-Ford) mgtt, aztn Brazliban kiesett, Dl-Afrikban clba rt, de nem szerzett pontot. 1974. prilis 28-n kerlt sor Forma-1-es plyafutsa els kiemelked sikerre: megnyerte a madridi Spanyol Nagydjat csapattrsa, a tapasztalt Clay Regazzoni s az 1972-es vilgbajnok, Emerson Fittipaldi (McLaren-Ford) eltt. A kvetkez versenyen, a belgiumi Nivelles-ben msodik lett Fittipaldi mgtt, majd kt kiess kvetkezett Monacban s Svdorszgban. Aztn jabb diadal kvetkezett Zandvoortban, Hollandiban. Dijonban msodik lett Ronnie Peterson (Lotus-Ford) mgtt, aztn Brands Hatch-ben tdik. Sajnos azonban ez volt utols pontszerzse is az v sorn, ugyanis a htralv t versenyen kivtel nlkl kiesett. Ez a megbzhatatlansg minden bizonnyal egy jobb helyezsbe kerlt - illetve abba, hogy akr mr els ferraris vben is a vilgbajnoki cmrt kzdhessen. Lauda 38 ponttal a negyedik helyen vgzett, mikzben csapattrsa, Regazzoni 52 pontot szerzett s mindssze 3 ponttal maradt el a msodik vilgbajnoki cmt szerz Fittipalditl. Igen m, de Regazzoni mindssze hromszor esett ki az v sorn - Lauda nyolcszor. Egybknt amikor mindketten clba rtek, Clay mindssze egyszer verte meg Nikit: Brands Hatch-ben a svjci negyedik lett, az osztrk tdik. Az ltalnos vlemny is kezdett megvltozni Laudrl: egyre tbb szakembernek feltnt kivteles versenyintelligencija s precizitsa.
1975-ben pedig mr mindenki knytelen volt elismerssel adzni tehetsge eltt! A Ferrari mg az 1974-es autval kezdte az vet s ezzel Niki hatodik lett Buenos Airesben, tdik Interlagosban s Kyalamiban, nem fejezte be a versenyt Barcelonban. Aztn jtt az j, keresztvlts Ferrari 312T, amely innentl kezdve rg ltott dominancit biztostott a Maranelliaknak. Lauda nyert Monacban, Zolderben s Anderstorpban, msodik lett Zandvoortban James Hunt (Hesketh-Ford) mgtt, majd jra nyert La Castelletben. Silverstone-ban nem szerzett pontot, harmadik lett a Nrburgringen Carlos Reutemann (Brabham-Ford) s Jacques Laffite (Williams-Ford) mgtt, hatodik hazai plyn, az sterreichringen (ezrt azonban csak fl pontot kapott, mivel id eltt leintettk a futamot). Monzban harmadik lett Regazzoni s Fittipaldi mgtt, vgl nyert Watkins Glenben az utols versenyen. Flnyesen, magabiztosan szerezte meg plyafutsa els vilgbajnoki cmt: 64,5 pontja s t futamgyzelme volt, mg a msodik helyen vgz Fittipaldinak be kellett rnie 45 ponttal s kt gyzelemmel; csapattrsnak, Regazzoninak - aki a harmadik helyen vgzett - pedig 37 ponttal s egy gyzelemmel. Niki "hihetetlen vnek" nevezte az 1975-s szezont s elismerte, hogy a Ferrari 312T-vel nem is nagyon illett volna msmilyen eredmnyt elrni - annyira kiemelkedett a meznybl. Azrt nyilvnvalan benne volt a diadalban Niki immr vitathatatlan tehetsge is, hiszen csapattrst is alaposan maga mgtt hagyta.
1976 els felben folytatdott a Ferrari s Niki remeklse: az osztrk versenyz nyert Interlagosban s Kyalamiban, msodik lett csapattrsa, Regazzoni mgtt Long Beach-en, majd ismt msodik Jaramban Hunt mgtt. Pedig a Spanyol Nagydj eltt otthonban tratktorbalesetet szenvedett, amelyben zzdsokat szerzett.
Zolderben s Monte-Carlban ismt nyert, harmadik lett Anderstorpban Jody Scheckter (Tyrrell-Ford) s Patrick Depailler (Tyrrell-Ford) mgtt. Kiesett La Castellet-ben s nyert Brands Hatch-ben miutn kizrtk elle Huntot, mert a verseny jraindtsa utn (rajtbaleset volt eltte) lltlag tszllt a tartalk autjba. A korabeli beszmolk szerint ez azonban nem volt igaz, hanem a Ferrari politikai manverezst lehetett sejteni a httrben...
Aztn kvetkezett a Nmet Nagydj, amelyet mg a rgi, 17 km-es Nrburgringen bonyoltottak. A plyt mr akkoriban rendkvl veszlyesenek tartottk s emiatt gyakorlatilag alkalmatlannak a Forma-1-es versenyzsre. A csapatok sokszor tiltakoztak az ellen, hogy versenyt rendezzenek a plyn - mindhiba. Az 1976-os futamon Niki Lauda valsznleg tl korn vltotta le vizes gumijait slickekre s az Adenau Brcke utn megcsszott, majd a vdkorltnak tkztt. Autja az tkzs pillanatban azonnal kigyulladt s lngokban llva visszaprdlt a plyra, amibe aztn mg Brett Lunger (Surtees-Ford) is beleszaladt. Az eszmlett vesztett Laudt versenyztrsai, Harald Ertl (Hesketh-Ford), Guy Edwards (Hesketh-Ford) s Arturo Merzario (March-Ford) szabadtottk ki az g roncsbl - megmentettk az lett!
Lauda egy ideig kmban volt, fstmrgezst kapott s sszegett az arca, aminek nyomait a plasztikai sebsz beavatkozsa ellenre a mai napig viseli. Ezek utn szinte hihetetlen, hogy hat ht mlva - az Olasz Nagydjon - jra a versenyplyn volt. Ksbb elmondta, hogy rettenetes kzdelmet vvott ebben az idszakban sajt flelmeivel s rmlmaival, gy el lehet kpzelni, hogy micsoda lelkierre volt szksge ahhoz, hogy valaha jra autba ljn - nemhogy hat hten bell. Sokan mr lertk Laudt - gy szponzorai is, akik visszavontk tmogatsukat -, mgis visszatrt!
Hunt htrnya 35 pont volt Laudval szemben a rossz emlk Nmet Nagydj eltt, ami 14 pontra cskkent, az Olasz Nagydjra, amikor Niki jra plyra grdlt Ferrarijval (a Nrburgringen s Zandvoortban Hunt nyert, az sterreichringen negyedik lett). Monzban Lauda nvelni tudta elnyt, miutn a negyedik helyen rt clba, mikzben Hunt kiesett. Mosportban s Watkins Glenben azonban James nyert, mikzben Lauda az elbbi futamon nem szerzett pontot a felfggeszts hibja miatt, az utbbin pedig harmadik lett. Ez azt jelentette, hogy Niki az utols verseny eltt mr csak 68-65 arnyban vezetett vetlytrsa eltt.
Minden a Japn Nagydjon, Fujiban dl el, ahol azonban szakadt az es, mintha dzsbl ntttk volna. A versenyzk nem akartak rajthoz llni az embertelen krlmnyek kztt, de Bernie Ecclestone megfenyegette ket. Lauda is elindult ht, azonban kt kr utn killt. Azt mondta, hogy nem kvnja kockra tenni az lett. Hunt vgig ment a versenyen, harmadik lett s 1 pont elnnyel - 69 pont 68 ellenben - megnyerte a vilgbajnoksgot. Az olasz sajt tajtkzott s gyvasggal vdolta Laudt. Persze nem k ltek a lngol Ferrariban ott a Nrburgringen nhny httel korbban...
Enzo Ferrari aztn lecsillaptotta a kedlyeket, amikor nyilvnosan killt versenyzje mellett s hangot adott annak, hogy megrti s el tudja fogadni dntst.
1977-ben a Ferrari mg mindig a 312T2-est - az 1976-os autt - hasznlta egsz vben. A csapat annyira eltelt a sikerrel, hogy rltek a babrokra s nem fejlesztettek. Lauda tudta, hogy ez a modern Grand Prix versenyzsben nem jrhat t s igyekezett hajtani a csapatot, de mindhiba. Ebben az vben a Ferrari valsznleg mr nem volt a legjobb aut - vagy ha mgis, ht csekly flnnyel -, s emiatt Lauda versenyzi kpessgei illetve megfontolt, "szmt" versenyzsi stlusa volt a siker kulcsa - mindaz az amirl ksbb a "Mr Szmtgp" becenevet kapta a sajttl.
Az els versenyen, Argentnban Niki kiesett, aztn Brazliban harmadik lett j csapattrsa, az argentin Carlos Reutemann s James Hunt mgtt. Dl-Afrikban nyerni tudott, aztn Long Beach-en a msodik helyet szerezte meg Mario Andretti Lotus-Fordja mgtt. Jaramban nem indult, Monacban msodik lett Jody Scheckter (Wolf-Ford) mgtt, majd Belgiumban is Gunnar Nilsson (Lotus-Ford) mgtt. Svdorszgban diszkvalifikltk, Franciaorszgban tdik lett, Nagy-Britanniban msodik Hunt mgtt. Nmetorszgban gyztt, Ausztriban msodik lett Alan Jones (Shadow-Ford) mgtt, aztn Hollandiban ismt nyert. Olaszorszgban msodik lett Andretti mgtt, Watkins Glenben pedig a negyedik helyen vgzett. Ez azonban - hrom versennyel a vilgbajnoksg vge eltt - elg is volt neki a vilgbajnoki cmehez: elnye matematikailag is behozhatatlann vlt vetlytrsai szmra. Pedig ebben az vben nem szerezte a legtbb gyzelmet, hanem a Lotusszal versenyz Andretti (az amerikai ngy diadalt aratott, szemben Lauda hrom gyzelmvel), aki azonban gy is csak harmadik lett a vilgbajnoksgban Niki s Scheckter mgtt. Lehet, hogy gyorsasgban a Ferrarit immr le lehetett gyzni, m ott lt benne Niki Lauda, aki felismerte, hogy egyetlen eslye, ha megbzhatan s szorgalmasan gyjtgeti a pontokat - s ez vgl valban flnyes bajnoki cmet eredmnyezett. Laudnak mr hrom versennyel a vilgbajnoksg vge eltt 72 pontja volt, mg legkzelebbi vetlytrsnak, Scheckternek 46...
A kulisszk mgtt azonban nem volt minden rendben Niki s csapata kztt. Lauda nem tudta elviselni azt, hogy az emberek "rltek" a sikerre s az unszolsa ellenre sem fejlesztettek. A Ferrarit t- meg tszv politizls sem volt nyre s Enzo Ferrarival is konfliktusai voltak. Sajt bevallsa szerint mr nem rezte jl magt a csapatban, gy nem lelkizett sokat: miutn Watkins Glenben matematikailag bebiztostotta az 1977-es vilgbajnoki cmet, felllt s tvozott a csapatbl: az utols kt versenyen (Kanada, Japn) mr nem vett rszt. Enzo Ferrari nagyon fjlalta, hogy Niki elhagyta csapatt, mert gy vlte, hogy egytt mg tbb vilgbajnoki cmet is szerezhettek volna.
1978-ban Lauda Bernie Ecclestone Brabham-Alfa Romejhoz szerzdtt, amely azonban egy kzpszer istll volt ekkoriban. Feltnst csak akkor okoztak, amikor megjelentek a hres "lgcsavaros" autval. A cl a leszorter nvelse volt s Lauda nyert is a szerkezet segtsgvel Anderstorpban, de az volt egyben az aut utols versenye is, mert a versenybrsg betiltotta a megoldst. Ezt megelzen egybknt Lauda msodik volt az v els versenyn, Argentnban Andretti mgtt, harmadik Brazliban Reutemann s Emerson Fittipaldi (Fittipaldi-Ford) mgtt, kiesett Dl-Afrikban s Long Beach-en, msodik lett Monacban Patrick Depailler (Tyrrell-Ford) mgtt, aztn kiesett Belgiumban s Spanyolorszgban.
A svd verseny utn kiesett Franciaorszgban, msodik lett Nagy-Britanniban Reutemann mgtt, kiesett Nmetorszgban s Ausztriban, harmadik lett Hollandiban a kt Lotus-versenyz - Andretti s Ronnie Peterson - mgtt. Nyerni tudott Monzban, de aztn ismt kiesett az v utols kt versenyn, Watkins Glenben s Montrealban. Vgl azzal a csapattal, amely az elz vben mg a kzpmeznyben volt, a vilgbajnoksg negyedik helyt szerezte meg (44 ponttal) Andretti, Peterson s Reutemann mgtt. Csapattrsa, az r John Watson 25 ponttal a hatodik helyen vgzett.
A kvetkez v tvolrl sem alakult ennyire jl. 1979-ben a monzai versennyel bezrlag mindssze ktszer rt clba: Dl-Afrikban hatodik lett, Monzban pedig negyedik. Ez utbbi eredmny taln mr ksn rkezett ahhoz, hogy megmentse a helyzetet. A kvetkez futam, a Kanadai Nagydj szabadedzsn Lauda hirtelen s teljesen vratlanul gy dnttt, hogy befejezi Forma-1-es plyafutst: ott s abban a pillanatban! gy is tett: azonnal kistlt a Szguld Cirkuszbl.
A kvetkez kt vben teljeslt szlei egykori kvnsga, hiszen Niki komoly zletember lett. Megalaptotta a Lauda Air lgitrsasgot, melynek tlete egsz egyszeren abbl szrmazott, hogy egyik hobbija a repls volt. Kzben Forma-1-es televzis kommenttorknt is tevkenykedett.
1981-ben azonban Lauda fiatal vllalata komoly pnzgyi gondokkal kezdett kzdeni s ez visszaknyszertette az akkor 32 ves osztrkot a versenyautba. Sajt bevallsa szerint legalbbis azrt kezdett jra versenyezni, mert gy akart pnzhez jutni cge talpralltshoz. A McLaren-Forddal rt al szerzdst 1982-re, amelynek felttelei azonban nagyon szigorak voltak: ha Niki az v els ngy futamn szerez pontot, akkor kap egymilli dollrt s tovbbi juttatsokat, ha azonban nem, akkor vissza kell fizetnie a pnzt s a szezon vgig ingyen kell versenyeznie. Lauda mr az els versenyn rvidre zrta ezt a krdst, hiszen Dl-Afrikban negyedik lett.
Eltte azonban egy politikai hbor kells kzepn tallta magt, amikor megrkezett Kyalamiba. Trtnt ugyanis, hogy a FISA (a FIA eldje) kitallta, hogy a Forma-1-ben val versenyzst klnleges engedlyhez, az gynevezett szuperlicenchez kellene ktni. Ennek clja az volt, hogy csak valban j kpessg versenyzk kerlhessenek be a kirlykategriba. A FOCA (Forma-1-es Gyrtk s Konstruktrk Szvetsge) s tulajdonos tagjai - feltehetleg a FISA hallgatlagos tmogatsval - azonban arra prbltk felhasznlni a szuperlicencet, hogy azzal csapataikhoz kssk a versenyzket. A legtbb versenyz - kztk Niki - tltott a szitn s nem volt hajland alrni a megllpodst. A FISA ekkor megfenyegette ket, hogy nem indulhatnak a versenyen, ha nincs szuperlicenck. Lauda s Didier Pironi a GPDA (Grand Prix Versenyzk Szvetsge) vezetiknt tallkozra hvtk Jean-Marie Balestre-t, akivel vgl sikerlt megllapodniuk s rendezni a szuperlicencek gyt, gy a versenyre is a megszokottak szerint kerlhetett sor.
A kvetkez versenyen, Brazliban kiesett, de aztn Long Beach-en nyerni tudott - mindssze hrom versennyel azutn, hogy visszatrt. Imolban tbb nagy csapat - kztk a McLaren is - visszavonta autit a versenyzstl a plya minsthetetlen llapota miatt, gy a Ferrari aratott ketts gyzelmet Pironival s Gilles Villeneuve-vel. Zolderben Lauda a harmadik helyen rt clba, de utlag diszkvalifikltk. A versenyt bernykolta a npszer Gilles Villeneuve halla: a kanadai a pole pozcira hajtott, amikor a rettenetes baleset trtnt.
De az letnek mennie kellett tovbb. Monte-Carlban, Detroitban s Montrealban Niki kiesett. Utbbi versenyen azonban sajnos jabb hallos kimenetel baleset trtnt: az olasz Ricardo Paletti (Osella-Ford) a rajtnl jrt szerencstlenl.
Hollandiban Lauda negyedik lett, majd Brands Hatch-ben ismt nyerni tudott. Franciaorszgban nem szerzett pontot, Nmetorszgban nem indult. Ezen a htvgn, az egyik szabadedzsen a rossz ltsi viszonyok miatt (esett az es) Pironi htulrl beleszaladt Alain Prostba (Renault), autja a magasba emelkedett, majd amikor fldet rt egyszeren kett trt. Pironit slyos srlsekkel szlltottk krhzba s noha tllte, Forma-1-es plyafutsa vget rt.
Hazai plyn, Ausztriban Niki az tdik helyen vgzett, majd svjcban harmadik lett Keke Rosberg (Williams-Ford) s Prost mgtt. Az utols kt versenyt - Monza, Las Vegas - nem fejezte be. sszesen 30 pontot szerzett az 1982-es szezonban s ezzel az tdik helyen vgzett a vilgbajnoksgban. Csapattrsa, az r John Watson 39 ponttal harmadik lett.
A McLaren 1980-ban szerzdtette le Ron Dennist s John Barnardot, akik Ngyes Projekt nven kezdtek bele a csapat megreformlsba (erre utal a mai napig is a McLaren autk nevben az MP4 jells - Marlboro Projekt Four). Emiatt 1981, 1982 s mg 1983 is tmeneti idszaknak szmtott a csapat trtnetben s ez meg is ltszott az eredmnyeken. Hbe-hba szereztek ugyan futamgyzelmeket a McLaren-versenyzk, m komoly eslyk nem volt a vilgbajnoki cmrt kzdeni.
1983 az aut megbzhatatlansga miatt rosszabbul sikerlt az elz szezonnl. Niki harmadik lett Brazliban; aztn msodik hely kvetkezett csapattrsa, Watson mgtt Long Beach-en. Ezt kveten azonban sorozatban hatszor nem fejezte be a versenyt - st, Monacban el sem kezdte, ugyanis nem kvalifiklta magt...
A rossz sorozat utn szinte jnak szmtott a Silverstone-i hatodik hely. Nem szerzett pontot Hockenheimban, aztn jra hatodik lett Zeltwegben. Az utols ngy versenyen megint nem szerzett pontot. Vgl 12 ponttal a vilgbajnoksg tizedik helyn vgzett, mikzben csapattrsa, Watson 22 ponttal - s egy futamgyzelemmel - a hatodik lett.
1984-re ennl mg kemnyebb csapattrsat kapott maga mell Lauda az ifj s ambcizus j sztr, Alain Prost szemlyben. Prost fiatalos dinamikjval vitathatatlanul gyorsabb volt Laudnl - az idmr edzseken szinte mindig megverte a ktszeres vilgbajnokot -, de az osztrk tapasztalatval s megfontolstgval vgig kzel tudott hozz maradni a pontversenyben, st...
s hogy melyikk kerekedik fell, lnyegi krdsnek bizonyult, ugyanis a McLaren-Porschnl olyannyira berett a munka gymlcse, hogy jrszt dominltak autik.
Az els versenyen, Brazliban Prost nyert, Niki kiesett, Dl-Afrikban Lauda megverte Prostot s gyztt, aztn Belgiumban mindketten kiestek. Imolban Niki kiesett, Prost nyert, Franciaorszgban az osztrk nyert, Alain csak hetedik lett. Monacban a fiatal Ayrton Senna (Toleman-Hart) nagy versenyt lthatta a nagyrdem, aki a hetedik helyrl indulva elrekzdtte magt egszen a msodikig a vizes plyn s gyorsasga alapjn egyrtelm volt, hogy a vezet Prostot is meg fogja verni. Igen m, de ekkor a versenyigazgat, Jacky Ickx az idjrsi krlmnyekre hivatkozva leintette a versenyt: Alain nyert, Senna msodik volt. Lauda kiesett. Az szempontjbl csak az volt a lnyeg ezen a versenyen, hogy mivel id eltt leintettk azt, mindenki csak a helyezsrt jr eredeti pontszm felt kapta - gy Prost 9 helyett 4,5 pontot. Ez ksbb dnt jelentsgnek fog bizonyulni...
Kanadban nmi meglepetsre az v sorn addig csak kszkd Nelson Piquet (Brabham-BMW) nyert, Niki lett a msodik, Alain a harmadik. A kt amerikai futamon, Detroitban s Dallasban Lauda kiesett, de szerencsjre Prost is csak hrom pontot szerzett. Brands Hatch-ben viszont az osztrk nyert s a francia esett ki. Nmetorszgban Prost nyert Lauda eltt, aztn Niki diadalmaskodott hazai plyn, Ausztriban, mikzben Prost kiesett. Hollandiban Prost nyert, Lauda a msodik helyen vgzett, Monzban Niki nyert, Alain kiesett.
Kt versennyel a vilgbajnoksg vge eltt Lauda 63-52,5 arnyban vezetett csapattrsval szemben, azaz a Nrburgringen eldnthette volna, ha nyer. De nem dnttte el, ehelyett mg szorosabb lett az lls: Prost ugyanis megnyerte a versenyt, mikzben Lauda csak negyedik lett egy megprdls utn. Az utols, Portugl Nagydj eltt az lls: 66-62,5 Niki javra.
Ez azt jelentette, hogy Estorilban Laudnak elg volt egy msodik hely a vilgbajnoki cmhez - mg akkor is, ha Prost nyer. m Lauda csak a tizenegyedik helyre kvalifiklta magt az idmr edzsen, mg Prost a msodikra! A verseny eltt kevesen mertek volna nagy sszegben fogadni Niki vilgbajnoki cmre, st a Marlboro mr el is kezdte gyrtani a plaktokat Prost kszntsre...
Lauda azonban nagyon akarta ezt a vilgbajnoki cmet, s ez plyafutsa egyik legjobb teljestmnyre sarkallta! Sorra elzte meg rivlisat s - valljuk meg - szerencsje is volt. A 33. krben mr a harmadik helyen autzott, Prost azonban vezetett s Lauda eltt a msodik helyen Nigel Mansell (Lotus-Renault) autzott - fl perces elnnyel. Ezt lehetetlen behozni s ha Prost nyer, csakis a msodik hely jelenthet vilgbajnoki cmet Niki szmra! Mr a vge fel jrt a verseny s Alain tnt vilgbajnoknak, amikor Mansell vratlanul rontott s kiprdlt. Lauda volt a msodik s Lauda lett a vilgbajnok minden idk legszorosabb vilgbajnoki kzdelmben (72-71,5 arnyban gyztt az osztrk)!
Prost megnyerte a versenyt, de elvesztette a vilgbajnoksgot s a knnyeivel kszkdtt a dobogn. Szmra ez lett volna az els cm, Laudnak mr a harmadik volt. Ennyi vilgbajnoksgot korbban csak Juan Manuel Fangio ( sszesen tt: 1951, 1954, 1955, 1956, 1957), Jack Brabham (1959, 1960, 1966) s Jackie Stewart (1969, 1971, 1973) szerzett. Niki belpett a legendk sorba!
A fiatal Prostnak Lauda egybknt rendkvl j tanra volt! Ha Alain Prostrl beszlnk ma, mindenkinek a pratlan versenyintelligencia, a j rtelemben vett kalkulatv versenyzsi stlus, a megfontoltsg jut eszbe - a lehet legkisebb kockzattal a lehet legtbb sikert elrni filozfija, amelyet egsz plyafutsa sorn sikerrel alkalmazott s ngy vilgbajnoki cmre vltott. s amelyet ott, 1984-ben tanult el Niki Laudtl...
Lauda ugyanis nem volt kora leggyorsabb autversenyzje, de a legintelligensebb - s ez emelte msok fl, akikben pedig lehet, hogy tbb volt a termszetes gyorsasg.
Niki sokak szmra szimpatikus (msok szmra viszont taln ppen ellenszenves) tulajdonsga volt nyers szintesge is - magval s msokkal szemben. Amikor pldul 1976-os nrburgringi balesetre visszautalva egyszer megkrdeztk tle, hogy Ertl-hz, Edwardshoz s Merzarihoz hasonlan is megllt volna-e, hogy kiszabadtson egy versenytrsat az g roncsbl, azt mondta: "Nem. Engem azrt fizetnek, hogy versenyezzek." Ez a vlasz nagy felhborodst vltott ki, pedig Lauda csak szinte volt. Mondhatta volna, hogy "Igen, termszetesen", amivel ktsgtelenl sokkal szimpatikusabb lett volna, de nem vgyott kpmutatssal szerzett npszersgre.
Nem szerette a nagy sztrolst sem. A fma szerint egy alkalommal a '70-es vek vgn kzsen kellett rszt vennie egy PR rendezvnyen az amerikai klvvval, Muhammad Alival. Lauda hitetlenkedve s fejcsvlva trt haza: nem az a felhajts zavarta, amivel Ali krlvette magt, hanem az, hogy gy tnt Ali mindezt el is hiszi...
1985-ben, utols Forma-1-es vben, nem sok babr termett neki. Mikzben Prost szrnyalt - s vgl megnyerte plyafutsa els vilgbajnoki cmt -, addig Lauda lland mszaki problmkkal kzdtt, radsul mr motivcija sem volt a rgi. Tz verseny utn mindssze 5 pont llt a neve mellett: ebbl hrmat Imolban szerzett, kettt pedig Silvertsone-ban. Az sszes tbbi versenyen kiesett. Hollandiban aztn mg volt egy utols felvillansa: nyerni tudott Prost s Senna (Lotus-Renault) eltt. Ezek azonban egyben utols Forma-1-es pontjai is voltak - az v htralv t versenyn mr egyet sem szerzett, s vgl 14 ponttal a vilgbajnoksg tizedik helyn vgzett.
Azutn az Adelaide-i verseny utn csendesen s minden felhajts nlkl kistlt a Forma-1-bl. Ezttal vgleg - legalbbis ami a sport versenyzi oldalt illeti. 1994-ben ugyanis visszatrt, mint a Ferrari szaktancsadja. Tbbek kztt az kzbenjrsval tudta a Suderia megszerezni Michael Schumachert 1996-ban. 1998-ban azonban nzeteltrse tmadt a csapatfnkkel, Jean Todt-tal s tvozott a csapattl. 1999-tl a nagy rivlis, a McLaren-Mercedes szaktancsadja lett, mgnem aztn a Jaguar Racing fel nem ajnlott neki egy csapatvezeti llst 2001-ben. Kt vet tlttt az istll ln, de sokkal kevesebb sikerrel, mint amiben versenyzknt volt rsze - a 2002-es szezon vgn levltottk.
Niki ezen kvl vek ta szerepel a nmet RTL televzi Forma-1-es szakrtjeknt a televziban. 2008-ban felesgl vette a nla 29 vvel fiatalabb Birgit Wetzingert. Els hzassgbl kt huszonves fia van, Lucas s Matthias, akik szintn autversenyzssel foglalkoznak.
Statisztikai adatok
Szletett: 1949. februr 22., Bcs / Ausztria
Csaldi llapota: ns, felesge Birgit Wetzinger (msodik hzassg), az els hzassgbl kt gyerek (Lucas s Matthias)
Aktv F1-es idszak: 1971-1985 (kivve 1980 s 1981)
Csapatai: March, BRM, Ferrari, Brabham, McLaren
Vilgbajnoki cm: 1975 (Ferrari), 1977 (Ferrari), 1984 (McLaren-Porsche)
Nagydjrajtok szma: 171
Futamgyzelmek szma: 25
Msodik helyek szma: 20
Harmadik helyek szma: 9
GP-pontok szma: 420,5
Pole Pozcik szma: 24
Leggyorsabb krk szma: 24
Dobogs helyek szma: 54
Gyzelem/Nagydjrajt: 14,62%
tlagos pontszm versenyenknt: 2,459
Dobogs helyek arnya: 31,58%
| |