Giuseppe Farina, a legelső
Fillér 2008.10.04. 01:17
Nem volt kora legjobbja, de egy értékes címet mégis magáénak tudhat "Nino" Farina: ő volt a Forma-1 történetének legeső világbajnoka!
Dr. Emilio Giuseppe Farinát, vagy ahogy becézték, Ninót nem tartották akkora klasszisnak, mint kortársai közül Juan Manuel Fangiót vagy Alberto Ascarit. Egy nagyon értékes címet azonban magáénak tudhatott: ő volt a Forma-1 történetének legelső világbajnoka.
Farina 1906. október 30-án született az olaszországi Torinóban. 1925-ben kezdett autóversenyzéssel foglalkozni, ám eleinte nem a pályaautózást, hanem a hegyi versenyeket választotta - ezek azobnan kevés sikert hoztak neki.
1933-ban döntött a zárt pályák világa mellett. 1935-ben mentora, a kor legnagyobb autóversenyző-zsenijének tartott Tazio Nuvolari támogatásával bejut a Maserati gyári csapatába. 1936-ban az Alfa Romeo, majd a Ferrari színeiben versenyez és megnyeri a Mille Miglia nevű híres versenyt.
1937-ben megnyeri az olasz bajnoki címet, majd 1938-ban és 1939-ben ismétel egy gyári támogatású Alfa Romeóval. 1940-ben megnyerte a Tripoli Grand Prix-t és második helyen végzett a Mille Miglián. A II. Világháború kitörése miatt 1946-ig nem rendeztek autóversenyeket Európában.
A felperzselt kontinens újjáéledése után Farina 1946-ban megnyerte a Nemzetek Grand Prix-ja elnevezésű versenyt Genfben, ám a csapatvezetőséggel támadt nézeteltérései miatt elhagyta az Alfa Romeót. 1948-ban saját felkészítésű Maseratikkal, majd gyári Ferrarikkal versenyzett.
Az 1950-ben induló Forma-1-es világbajnokságnak "alapító tagja" - ismét az Alfa Romeo színeiben, akikkel időközben rendezte viszonyát. Egyik csapattársa nem kisebb egyéniség, mint a későbbi ötszörös világbajnok, Juan Manuel Fangio, ám első évükben még Farina a jobb, 3 ponttal.
Mindketten három-három futamot nyernek a 7 versenyből álló sorozatban (Indianapolisba egyikük sem ment el), s a világbajnoki cím sorsa az utolsó futamon dől el: Fangio autója lerobban…
1951 már Fangio diadalmenetét hozza, Farina pedig a világbajnokság 4. helyén végez, mindössze egy - a Belga Nagydíjon aratott - futamgyőzelemmel.
1952-ben az akkori sikercsapathoz, a Ferrarihoz szerződött, pechjére azonban itt meg a korszak másik nagy zsenijével, Alberto Ascarival hozta össze a sors, aki mögött második helyen végzett futamgyőzelem nélkül. Nyert azonban két, a világbajnokságba nem számító versenyt (Monza Grand Prix, Goodwood Woodcote Kupa).
1953-ban ismét meg kellett hajolnia Ascari és Fangio előtt, akik újfent megelőzték a világbajnokságban. Farina győzelmet aratott a Német Nagydíjon és a harmadik helyen végzett összetettben. Győzni tudott hat - a F1-es világbajnokságba nem beleszámító - futamon.
1954-ben Ascari a Lanciához szerződött, így Farina lett a Ferrari első számú pilótája, ám megpecsételte szezonját, amikor a Mille Maglián balesetet szenvedett és eltörte a jobb karját. Spa-Francorchamps-ban bekötött karral versenyzett, ennek ellenére komoly ellenfele volt Fangiónak a győzelemért folytatott harcban, amíg le nem robbant az autója. Monzában elindult egy sportautó futamon, ahol azonban Ferrarija lángba borult, s súlyos égési sérüléseket szenvedett a lábán. A F1-es világbajnokságban mindössze 6 pontot szerzett és a nyolcadik helyen végzett.
1955-ben egy a Belga Nagydíjon szerzett harmadik hely volt legjobbja és ötödik helyen végzett összesítésben. Egész évben kínozták 1954-ben szerzett égési sérülései, így év végén bejelentette visszavonulását.
1956-ban és 1957-ben még megpróbált elindulni a híres amerikai Indy 500-as versenyen, ám 1956-ban nem tudta kvalifikálni magát, 1957-ben pedig visszavonta nevezését, miután tesztpilótája életét vesztette egy balesetben.
Farina 1966. június 30-án hunyt el egy közlekedési balesetben - útban a Francia Nagydíjra.
Statisztikai adatok
Született: 1906. október 30., Torinó / Olaszország
Meghalt: 1966. június 30., Franciaország
Aktív F1-es évei: 1950-1955
Csapatai: Alfa Romeo, Ferrari
Világbajnoki cím: 1950 (Alfa Romeo)
Nagydíjrajtok száma: 33
Futamgyőzelmek száma: 5
Második helyek száma: 9
Harmadik helyek száma: 6
GP-pontok száma: 127,33
Pole Pozíciók száma: 5
Leggyorsabb körök száma: 5
Dobogós helyek száma: 20
Győzelem/Nagydíjrajt: 15,15%
Átlagos pontszám versenyenként: 3,86
Dobogós helyek aránya: 60,6%
|